Monday, June 27, 2005

Baby's Gone


Sommaren 1964 var "Rag Doll" med The Four Seasons en stor hit i såväl USA som Europa. De senaste åren hade det blivit stort med girl groups, så Four Seasons producent Bob Crewe bestämde sig för att prova samma sound med en tjejgrupp. "Society Girl" var "Rag Doll" ur den kvinnliga huvudrollens perspektiv, så skivan gavs därför såklart ut under namnet The Rag Dolls. Men The Rag Dolls var ingen riktig grupp utan bara studiosångerskor som Bob Crewe hyrt in när låten skulle spelas in. Det var ganska vanligt på den tiden; producenterna behövde inte bry sig om några artister utan behövde bara betala dem som studiomusiker. Sångerskan Jean Thomas fotades med sina kompisar Mickie Harris och Susie Lewis på alla PR-foton. Under tiden fortsatte Jean Thomas att spela in som demo- och studiosångerska som hon gjort innan Rag Dolls. Hon träffade Ellie Greenwich på några inspelningar och de tyckte att deras röster passade bra ihop, men sa "wouldn't it be nice to have a third person" till varann. Mickie Harris blev den tredje personen, och de tre gav ut en singel på Laurie som Les Girls. Dessutom är det Jean, Mickie och Ellie som körar på Lesley Gores "Look Of Love", som Ellie Greenwich skrev med Jeff Barry.
Redan från början ville Jean Thomas hoppa av Rag Dolls, men Bob Crewe var så nöjd med "Society Girl" att han bestämde sig för att fortsätta att ge ut fler singlar med Rag Dolls. Jean sa att hon kunde fortsätta turnera tills han hittat ett nytt Rag Dolls, men de spelade även in två singlar till. "Dusty" var ett svar på Four Seasons "Dawn" men påminde även mycket om "Ronnie" och både "Dusty" och b-sidan "Hey Hoagy!" fick en del uppmärksamhet. Båda låtarna skrevs av Bob Crewe, Sandy Linzer och Denny Randell, och de skrev även The Rag Dolls trejde och sista singel, "Baby's Gone". Ska jag vara helt ärlig hade jag svårt att låta bli att skratta när jag hörde "Baby's Gone" första gången. Numer tar jag såklart Jean på blodigt allvar när hon förtvivlat sjunger "All I do is cry 'cause I don't care if I live or die" fast hon inte låter en dag äldre än 5 år! Linzer och Randell spelade in samma låt med The Toys på Bob Crewe's skivbolag DynoVoice ett år senare men den versionen är inte lika bra. Dessutom har Linzer och Randell låtit dem sjunga i en så hög tonart att de sjunger falskt ibland.
Bob Crewe hittade till slut en ersättare för Jean Thomas så hon kunde hoppa av. "'Dusty' var en stor hit. När jag uppträdde samlades alla runt oss. Jag kommer ihåg en gång när jag uppträdde på en tillställning som mig själv. Publiken hade ingen aning om vem jag var. Jag gick av scenen till artiga applåder. Det visade sig att The Rag Dolls var headliners. Jag stod backstage och såg dem och det var intressant att se andra människor mima till min röst, men jag blev förvånad över att jag inte brydde mig, vilket innebar att jag inte ville vara en Rag Doll längre" har Jean Thomas senare sagt.
The Rag Dolls - Baby's Gone

1 Comments:

At 8:37 PM, Anonymous Anonymous said...

Hey there, you've got a great blog here.
I have a site. It pretty much covers new baby name related stuff.

Come and check it out if you get time :-)

 

Post a Comment

<< Home